Таорска врела

аутор: Наташа Урошевић датум: 28/03/2016 у: Извештаји |

Некада су красили сваку брошуру за представљање велике државе СФРЈ. Нажалост за потребе косјерићког водовода средином 80-тих година прошлог века, врела су каптирана, вода је одведена и нарушена је лепота ових и даље атрактивних водопада.

Елем, колона од 3 аута и 15 планинара ПД „Вис“ упутила се раног суботњег јутра, 26.марта ка Доњим Таорима, општина Косјерић. Старим путем за Ужице, преко превоја Каона,  Ражане и Радановаца доспевамо до споменика Жикици Јовановићу-Шпанцу на 1000 мнв. Као и увек Благоје нас уводи у час географије упирући штапом ка Субјелу,  Маљену,  Повлену, Таорској стени…довољно лепоте за још неразбуђено око. Крећемо кружном стазом, која на почетку прошарана снегом, коме су се највише обрадовали Анђа, Младен и Оги , три мала али већ прекаљена планинара.

Таорска стена и дивна стара српска кућа су следећа успутна станица. Настављамо сеоским путем кроз Таоре са видицима као са разгледница, затим кроз зимзелену шуму „избијамо“ на живописну ливаду надомак врела а онда испред нас отвара се поглед на први водопад  и шум воде заглушује одушевљење призором. Крећемо узводно, прво задржавање код мноштва каскадних слапова који бруше бигарске стене полако мењајући слику.

После пар минута наилазимо на прву напуштену  воденицу, некад их је било 11, коју окружују каскаде са обиљем воде. Недуго затим у видокругу се налази друга воденица опет са обиљем воде. Ова ниска од воденица и каскадних слапова –бисер нетакнуте природе завршава се тј. почиње окомитом литицом висине 5м и ширине 3м при дну, испод које из пећинског отвора избија врело и 200м ниже код првог водопада на који смо наишли улива се у Скрапеж.
20160326_132719
Време нам није било наклоњено, сиво небо је на крају пустило кишу да победи. Пожурили смо натраг, срели се са планинарима из београдског Железничара и разменили поздраве. Настављамо  сеоским путем  који је на пар места добрано оштећен клизиштем, онда узводно уз Скрапеж  правимо паузу на клупи са лепим погледом и на крају  кратким али оштрим успоном долазимо до аута.

Акција  започета у 830 ,а завршена у 1410 уз 4 паузе, пређено је 13км  али је пријала свим чулима. Србија има прегршт бисера нетакнуте природе који чекају на Вас, јер ће вам засигурно улепшати дан и бити на корист.

Comments Closed

© 2011-2022 Планинарско друштво „ВИС” Лазаревац Сва права задржана.