Пирин-Вихрен

аутор: Наташа Урошевић датум: 24/02/2015 у: Извештаји |

На врху

24.09.-28.09.2014.

Кренули смо у среду поподне из Лазаревца, придружили смо се планинарима из Лајковца из ПСД „Ћира“ и Шапчанима ( 4 планинара из ПСД „Цер“). После ноћне вожње у врло удобном, али нажалост леденом аутобусу, ујутру стижемо до паркинга близу плaнинарског дома Бандерица на 1800 мнв.

Пред полазак

Вихрен – планинарски дом

Планина Пирин се простире подручјем југозападне Бугарске, између дубоких долина реке Струме на западу и реке Mесте на истоку са највишим врхом Вихрен 2914 метара. Изузетно је импресивна и величанствено лепа планина, коју одликују оштри пирамидални врхови, дубоки теснаци и предивна ледничка језера ( 50 мермерних и гранитних врхова висине преко 2500 метара, 180 кружних језера..).Названа је по Перуну, врховном богу грмљавине и муња древних Словена.

Почетак успона

Лепо време

Елем, стрмом стазом поред најстаријег бора на Бaлкану стижемо до планинарског дома Вихрен, на1950 метара, где правимо паузу. Време је одлично за ходање. Одатле каменитом стазом са оштрим успонима али прелепим видицима настављамо ка Хвојнатом врху, 2635 метара. Са порастом висине магла надолази све више. Пењање после целовечерње вожње узима данак ( 4 планинара се враћа ), остали настоје да освоје камениту капу. Клизаво је, дува јак ветар, погледи су упрти у стазу, најспорији иде напред и лаганим ходом излазимо на врх.

Успон

На врху

Мали предах, сунце се стидљиво помаља и на тренутак растерује маглу. Сликамо се поред каменог стуба на врху и крећемо назад. На половини „капе“, магла се диже, појављује се Хвојнати врх, језера, падина осликана потписима од каменчића. Где год поглед допире – чиста непоновљива природа осваја и плени. Већ познатом стазом враћамо се назад ка дому, бусу, и настављамо ка Банском. Налази се 60км југоисточно од Благоевграда и 160км јужно од Софије, најбољи је ски центар Бугарске на надморској висини 925 метара. Зими , од октобра до маја, број становника се удесетостручи. Место је крцато прелепим хотелима, живописним ресторанима..Смештамо се у апартмане, мали предах, затим ноћни обилазак и починак.

Силазак

Магла се диже

Туристичку разгледницу у петак, прво попуњавамо разгледањем Роженског манастира, 5км удаљеног од Мелника,  посвећеног рођењу Богородице. Средњовековно здање налик је нашим православним манастирима са конацима „подупртим“ дрвеним стубовима. Облачимо сукње и мараме и на кратко присуствујемо служби окружени тако драгим и познатим осликаним иконама. Гроб чувеног Бугарског револуционара Јана Санданског се налази у близини манастира.

Предах

Лепи видици

Мелник, налази се у близини Грчке границе и града Санданског. Град музеј вина и традиционалне архитектуре пружа нам гостопримство и открива несвакидашња пирамидална узвишења, настала ерозијом земљишта богатог глином, која га окружују.Рупите, родно место чувене пророчнице баба Ванге са необичном црквом посвећеној Светој Петки, попуњава средину разгледнице. „Слепе“ иконе нису биле признате од стране црквених власти и од скора су освештане. У близини комплекса су и термални извори смештени у облик крста.

Горско око

Банско

На крају, врло необична црква у селу Добурско, где је успење Господа приказано космичком ракетом, иконом из 17. Века. Враћамо се у Банско и овај занимљиви дан завршавамо још занимљивијим дернеком  у етно кафаници код Миткета.